Korsnäsnejdens Pensionärer

Frågesport 2020 Svenska Pensionärsförbundet.

SPF Österbotten anordnade uttagningstävling på Arbets Vänner i Vasa 12.2.2020. Finalister till Svenska Pensionärsförbundets final i Åbo 26.3.2020 blev första pris Oravais Pensionärer lag 1, andra pris Korsnäsnejdens Pensionärer och tredje pris Milstolpen lag 1. Överdomare Jens Björknäs från Vasa Andelsbank förrättade prisutdelningen.

I Korsnäslaget deltog Bjarne Ismark, Guy Kronqvist och Anna-Lena Kronqvist.

Bästa Gratulationer och stort lycka till i finalen.

Text: Anita Ismark/Sven R Westergård.

Skärgårdsidyll resa 6 -7.6.18 till Nådendal-Gullranda.

med Korsnäs, Närpes och Övermark pensionärer.

Vi var två bussar med 70 deltagare, våra busschaufförer var Mikael Juth och Mikael Björk från Ingves & Svanbäck. Sedan resenärerna uppsamlats gick färden söderut med första kaffepausen vid Köffi. Sedan stannade vi i Eurajoki vid Vuojoki herrgård, där en svenskspråkig guide mötte oss i tidsenliga kläder. Hon berättande om herrgården, som fanns redan på 1500-talet, men ombyggdes och fick sin nuvarande form av arkitekt Carl Ludvig Engel 1836. Byggherre var Lars Magnus Björkenheim, som var en av sin tids rikaste män i Finland och ägde flera bruk. Herrgårdens verkliga blomstringstid var på 1830-talet med stora odlingar, ca 15000 ha areal och i ladugårdarna fanns ca 250 kreatur. Nu är herrgården centrum för möten, utbildning och kultur. Herrgården fungerade som åldringshem från 1930-talet till år 2003. Då inleddes planering av ombyggnad och restaurering. 2007 färdigställdes orangeribyggnaden med mötes- och rekreationsenhet och bastu.

Vi fortsatte för lunch på en gammal anrik redarvilla Tallbo i Raumo. Maten fick var och en ta för sig från buffebord, där allt var välsmakande. Efteråt besökte vi Villnäs slott, en herrgård med palatsarkitektur i tre våningar, som ägdes av släkten Fleming över 300 år och av ätten Mannerheim över 100 år. Marskalken Carl Gustaf Mannerheim föddes där år 1867. Lokala guider berättade om slottet, som är från 1600-talet. Det har restaurerats av Museiverket och öppnades för allmänheten 1967. Det sägs att det spökar på slottet, så ibland ordnas spökguidningar där. En stor park med både nytto- och prydnadsväxter samt jättelika träd finns runt byggnaderna.

Resan fortsatte till Nådendal Spahotell. Tyvärr kom vi så sent dit, att tiden inte räckte till för att utnyttja spa-avdelningen. Vi hade gemensam middag i hotellets restaurang, som bjöd på buffebord med olika läckerheter. På morgonen hann några ta sig ett dopp i simpoolen.

Efter frukosten följande dag checkade vi ut och for till presidentens sommarresidens Gullranda. Vi vandrade runt i den vidsträckta parken med den lokala svenskspråkiga guiden och fick bekanta oss med den stora trädgården, där det fanns både blommor och träd samt fina konstverk. Flaggan hissades på Gullranda, vilket tydde på att presidenten var på kommande.

Sedan körde vi vidare till Peterzens strandrestaurang i Gustavs, där vi åt en god skärgårdslunch. Hemresan fortsatte och vi stannade för en sista paus för att njuta av kaffe på restaurang Rantahuone i Merikarvia. Där avtackades våra busschaufförer, vår reseledare Boris Foxell och Anita Ismark, som flitigt berättat om platserna vi besökte.

Text: Gullvi Norras

Julfest på Stenbrytaren 16.12.2017.

Vi hade en trevlig julfest på Stenbrytaren 16.12.2017 med 80 unga och äldre seniorer. Ordförande Anita Ismark hälsade alla välkomna och berättade kort om kommande aktiviteter. Hon påpekade att nya pensionärer är välkomna med i föreningen och önskvärt är att många är med vid föreningens månadsträffar. Roger Bergström inledde därtefter med dragspelsmusik "Finska polkan" och "Finlandiahymnen". EU-parlamentarikern/presidentkandidaten Nils Torvalds höll festtalet. Hans åsikt är att Finland bör ansluta sig till Nato och förklarade orsakerna. Han betonade att utanförskap och utslagning bör motarbetas och alla människor bör visas respekt. Dagen till ära hade han klätt sig i Korsnäs-tröjan. Han hade sin medarbetare Elisabet Rantschukoff med.

Bjarne Ismark ledde allsånger, som de flesta sjöng med i och gjorde att stämningen höjdes. Sedan uppträdde välsjungande Thorolf Westerlund med några Elvis-julsånger. En smaklig tre-rätters middag serverades och allt löpte perfekt. Som på de flesta julfester kom också jultomten ända från Korvatunturi. Han hade hembakat rågbröd och annat gott, som delades ut till snälla pensionärer. Lotteri med en fruktkorg som huvudvinst avslutade festen. Dessutom utlottades många småvinster. Huvudvinsten vanns av Thea Bergström.

Sommarens endagsresa 10.8.2017.

Vi var en grupp på 20 personer, som glada i hågen steg upp tidigt 10 augusti och gjorde oss klara för endagsresan med buss till Jakobstads-trakten. Rutten gick via Munsala och genom vackra Nykarleby, så vi passerade älven och Sankta Birgitta kyrka. Sedan närmade vi oss Jakobstad och körde till Fäboda natursköna havsområde, där förmiddagskaffe med smörgås avnjöts. Efteråt fortsatte färden till det arktiska museet Nanoq mitt i en mäktig tallskog. Områdets eldsjäl Pentti Kronqvist berättade och guidade oss, vi fick ta del av inuiternas liv och strapatser. Där fanns expeditionsutrustningar från kända expeditioner till nord- och sydpolen, en berömd täljstenssamling skapad av kanadensiska inuiter, en unik konstsamling målad i Arktis av professor W. Goichman och också en egen arktisk kyrka. År 2005 valdes Nanoq till Finlands mest intrssanta turistmål.

Sedan fortsatte vi till Aspegrens trädgård, där en humoristisk guide berättade om trädgårdens historia medan vi vandrade i den rofyllda trädgårdsmiljön. Kyrkoherden Gabriel Aspegren införde äppelodlingen i Österbotten. Hans stora intresse var en mångsidig trädgårdsodling, men efter hans död 1784 förföll trädgården snabbt. År 2000 inleddes restaureringsarbetet och trädgården började återuppbyggas. På området finns Rosenlunds prästgård och en stenladugård byggd 1775, som inrymmer Pedersöre hembygdsmuseum. I den upprenoverade prästgården finns cafe, där lunchen åts.

Sedan gick färden mot Purmo med Fagerbacka, den enda kvarvarande fäboden i Österbotten. Guiden berättade om livet på fäboden förr i tiden. Där fick vi eftermiddagskaffe med uppskattad kryddkaka. Hemfärden gick via Jeppo, Pensala och Oravais till Korsnäs. Vår reseledare Boris Foxell och trygga busschauffören Mikael Björk avtackades för en välordnad resa.

Text: Gullvi Norras

Sommarens endagsresa 15 juni 2016 i österled.

29 deltagare samlades i bussen och färden gick först till Napo krigsmonument i Storkyrö. Monumentet erinrar om det stora slaget mot Ryssland 1714. Därefter besöktes Lappo domkyrka, som byggdes och blev färdig 1827 efter ritningar av den tyskfödde arkitekten Carl Ludvig Engel, som också gjort ritningar till Korsnäs kyrka. Lappo domkyrka är dock avsevärt större och rymmer 1300 personer och har Finlands största orgel. En ung guide berättade på svenska om kyrkan och dess historia.

Sedan åtnjöt vi gott kaffe med smörbulle vid Kanavan Kievari i Alajärvi.

Färden fortsatte till atelje Tapio Autio. Den numera pensionerade polisen har själv gjort alla monument med målningar i sten och betong, också en liten stenkyrka och ett utsiktstorn. De flesta målningarna hade bibliska motiv med bl.a. änglar och lamm. Han har med olika erfarenheter i sitt tidigare yrke fått utlopp för sina känslor och tankar, då han hobbyarbetat med sten/betong. Genom sin konst vill han få fram att det goda övervinner det onda. Han önskade att alla skulle känna sig berörda av hans illustrationer och att var och en kan finna ro och stillhet i hans atelje i skogsnaturen.

Därefter började hungern ge sig till känna. Vi for till Koskenkorva trahteeri, där ett stort buffebord uppdukats med många smakfulla maträtter och tillbehör. Där fanns bl.a. grönsakslådor som ångbaddats i öl. Ägarna själva hälsade oss välkomna och berättade om stället och maten. I byggnaden fanns ett museum, som visade Koskenkorva-brännvinets hstoria.

Mätta och belåtna fortsatte färden till båten, som tog oss med på en kryssning på Kyrö älv. Vi såg en somrig natur på båda sidorna, medan en helt svenskspråkig guide berättade om Ilmajoki och områden som sågs från båten. Musikspelens opera-arena fanns alldeles vid stranden och där ryms 1300 personer.

Följande respaus var vid Jokipii pellavas fabriksbutik, där linnehanddukar och borddukar fanns i varierande mönster och färger. Sista resmålet blev Juustoportti i Jalasjärvi, känt för sina goda ostar. Där fanns utbud med mjölkprodukter i olika smaksättningar. Många deltagare köpte den goda bondosten med sig hem.

Årsmöte 21.2.16.

Årsmötet hölls 21 februari 2016 på Stenbrytaren i Korsnäs. Då ordförande Sven Nysten undanbett sig återval, valdes nu Anita Ismark till ordförande för 2016. Övriga styrelsemedlemmar omvaldes. Gullvi Norras som sekreterare, Sven R Westergård som kassör, Doris Stenholm som viceordförande, övriga medlemmar Alef Ståhl, Robert Mamrelund och Boris Foxell. Ersättare är som tidigare Birgitta Mannfolk och Jan-Erik Ravals. Birgitta Sandholm fortsätter som IT-handledare för seniorer.

Medlemsavgiften blir som tidigare 15,00 €. Genom att vara medlem i föreningen bidras till att pensionärernas styrka beaktas och hörs i samhällsfrågor. Social gemenskap, livskvalitet, intressebevakning är viktigt i vår verksamhet.

Enligt verksamhetsplanen för år 2016 kommer föreningen att ordna månadsträffar med olika föreläsare och underhållare, resor och datastöd för seniorer. Information ges i föreningsspalten i Vasabladet och i KorsnäsNytt samt på vår hemsida korsnas.spfpension.fi. Vid årsskiftet fanns 297 medlemmar.

Resa till Östra Finland.

Kornäsnejdens Pensionärer r.f. gjorde en resa till Östra Finland 1 - 3.7.2014 med 25 deltagare. Efter att resenärerna samlats upp styrde styrde vi kosan till Alajärvi, där vi avnjöt kaffe och hembakta bullar vid Punaisen Tuvan Viinitila. Resan fortsatte genom vackra Viitasaari till Pielavesi, där vi besökte Urho Kekkonens barndomshem, Lepikon Torppa och fick höra om husets historia. Färden fortsatte till Koivumäen Kartano vid Kallavesi sjön, där vi åt en välsmakande lunch. Sedan for vi till Valamo kloster i Heinävesi, och guiden berättade om munkarnas liv och arbete på området, där också volontärer deltar i olika sysslor. En god middag fick vi i klostrets matsal. God nattsömn fick vi i den rofyllda miljön vid klostret.

Efter frukosten följande dag gjordes ett kort besök vid nunneklostret i Lintula. Sedan körde vi till Koli nationalpark med berget Koli som ligger 347 m över havet. Utsikten var dock inte så bra, då det var mulet och duggregnade. Därefter fortsatte vi med färjan över sjön Pielisjärvi till Lieksa. Lunchen åt vi ombord på färjan, färden tog 1 t 40 min. Vi besökte Vuonisjärvi och Paateri kyrka. Vi såg den kända konstnären Eva Ryynänens hem, atelje/galleria. Kyrkan på området blev klar 1991 med bänkar uthuggna ur grova trädstammar. I kafeterian fick vi kaffe och karelska piroger med äggsmör. I Lieksa gjorde vi ett besök i den moderna och stilrena kyrkan med naturen som altartavla. Vi fortsatte till Bomba-huset i Nurmes och sedan till Kuhmo, där vi hade en utsökt karelsk middag vid hotell Kalevala vid stranden av Lammasjärvi, där vi också övernattade.

Tredje dagen gjorde vi ett besök vid naturcentrum Peltola. Guiden berättade om alla djur i området och vi fick också se en film. Vi fortsatte till Suomussalmi där erinrades vi om vinterkrigets stora strid "slaget vid Suomussalmi" med finlänsk seger mot överlägset större styrkor. Där finns ett krigsmonument med 105 kopparklockor vajande i vinden, en klocka för varje dag som vinterkriget varande. Där finns också ett stenfält på ca 3 ha med ca 17000 stora stenar, som påminner om krigets offer och lidanden. Lunchpaus hade vi denna dag vid Kultainen Kukko i Suomussalmi. Sedan fortsatte färden via Kajanas utkant, Nivala, Kannus och Karleby mot hemorten.

På några ställen hade vi endast finsktalande guide, men vår språkkunnige ordförande Sven Nysten tolkade snabbt till svenska. Med vår trygga och humoristiska chaufför förlöpte resan till allas belåtenhet, trots att körsträckorna ibland blev långa. Vi konstaterar, att reseupplevelsen fyllde alla sinnen, så Ni som inte kom med missande verkligen något.

(text: Gullvi Norras

Sommarresa 24.6.15.

Endagsresan 24 juni blev i vårt närområde i år. 49 glada resenärer samlades i bussen, som körde via Toby till Napo krigsminnesmonument i Storkyro. Trots regnet var några passagerare ut och betraktade monumentet från slaget mot Ryssland år 1714. Färden fortsatte efter den korta pausen till Lappo, kulturcentret Vanha Paukku, där vi fick förmiddagskaffe, som Korsnäs Andelsbank bjöd på. En svensktalande guide visade museet och den gamla fabriksplatsen, där den ödesdigra sprängämnesolyckan skedde 1976 med 40 omkomna.

Därefter gick vi ombord på en flodbåt, som förde oss på en sevärd kanaltur ca 1 timme. Vackra hus och välskötta strandträdgårdar kunde beundras från flodbåten. En svensktalande guide berättade om området under färden.

Resan fortsatte till Hunuri med den konstgjorda sjön Hunurijärvi, där vi kunde betrakta den mäktiga stockrestaurangen, som finns vid sjön. Vi vandrade med paraplyer i regnet och beundrade den storslagna naturen och rofyllda miljön, som påminde något om Lapplands miljö. Där åt vi lunch från ett buffebord, där allt var mycket välsmakande. Kocken hade sin rötter i Närpestrakten, så han berättade om stället på dialekten, som vi alla är vana med.

Nästa anhalt var Power Park i Härmä, där vi skulle haft möjlighet att gå runt på området. Regnet gjorde dock att ingen ville göra någon rundvandring, utan vi besökte några små shoppingställen före eftermiddagskaffet.

På hemfärden tackades vår resekoordinator och guide Boris Foxell för en välarrangerad resa samt chauffören för en trygg bussfärd.